The so-called "human zoos" represented an incredibly widespread and extremely popular phenomenon in 19th-early 20th century Europe, at the age of the great national, international and universal exhibitions, of which they were a recurrent and a nearly constant element. The "human zoos" were brutish forms of public exhibitions of specimens of "savage" (mostly African) humans purposely imported as exotic animals from overseas by specialised merchants and entrepreneurs and hosted in "indigenous villages" very carefully and minutely reproduced within the exhibition areas. Such public displays - true ethno-anthropological shows in which the exotic actors were supposed to "play" their native daily habits, craftsmanship, arts, dances, songs and religious rites - contributed in an important albeit appalling way to Western Europe self-perception as an advanced, modern and "civilised" society and culture, to be efficaciously contrasted with primitive or just diverse forms of human ways of living. The expanding, aggressively militarist, imperialist and colonising West could proudly look at itself in the mirror offered by the spectacle of a human alterity exhibited in its most demeaning forms; and in that contrast it could find a clear confirmation of the importance of its civilising mission in the world. Several recent books have explored this phenomenon in the social and cultural history of many West-European and American countries: Great Britain, France, Germany, Spain, Switzerland, Denmark, the United States. This book for the first time investigates the great variety of living human public exhibitions in 19th-20th century Italy, between the liberal era and Fascism. It connects these examples of public exhibitions to an ancient tradition of triumphs and freak shows and underlines the close relationships with colonial politics and ideology, with the development of anthropology and the medical sciences as academic disciplines in Italy and with catholic missionary activities in Africa, the Near East and South America. In so doing this book suggests the need to enlarge the very notion of "human zoos", which aptly defines a particularly brutal, even if very common form of living human exhibition, but which cannot be applied to other, themselves very widespread aspects of human shows, such as ethnic theatre, missionary exhibitions and colonial-imperial exhibitions based not so much on the public show of a degraded savagery, but on the apology of the civilising capacity of colonial and imperial institutions. In so doing, this book offers an original insight into Italian public opinion and sensibilities in matters of human varieties, race, civilization, globalization, modernity and the non-European world; and it tries to assess, in comparison with other European cases, the specifities of Italian attitudes toward human ethnic diversities and colonialism. The book is enriched by a very large section of "Illustrations" reproducing original and often previously unpublished images and archive documents; and it is closed by a wide, 50 pages bibliography. Italiano: Le cosiddette “esposizioni umane” (o, più crudamente, “zoo umani”) hanno costituito un fenomeno sociale e culturale a vastissima diffusione europea e nordamericana tra Ottocento e Novecento. Attraverso di esse i temi della razza, della diversità umana, delle società selvagge, del colonialismo, della civiltà e del progresso sono entrati a far parte dell’universo visivo del pubblico occidentale, soprattutto quello che a milioni affollò le grandi esposizioni internazionali e universali che delle “esposizioni umane” furono lo scenario abituale. Umanità in mostra. Esposizioni etniche e invenzioni esotiche in Italia (1880-1940) è il titolo del libro su questo argomento appena pubblicato da Guido Abbattista con EUT-Edizioni Università di Trieste. Storia dell’antropologia e della medicina, politica coloniale, opinione pubblica, percezione popolare e narrazione dell’alterità umana, attività di evangelizzazione, spettacoli pubblici, teatro etnico: sono questi gli ambiti tematici all’interno dei quali la ricerca si snoda percorrendo i decenni compresi tra l’avvio del colonialismo italiano in Africa e il repentino dissolvimento dell’inganno imperiale con la Seconda Guerra Mondiale. Ne deriva una profonda rilettura del concetto stesso di “zoo umani”, la cui insufficienza è dimostrata riconnettendo le esposizioni umane a una grande varietà di pratiche pubbliche risalenti fino all’antichità romana. Frutto di una ricerca decennale in archivi e biblioteche di tutta Italia, lo studio scaturisce dalla partecipazione dell’autore a progetti di ricerca internazionali, grazie ai quali il tema delle “esposizioni umane” è stato ampiamente indagato in tutti i paesi dell’Occidente. Il volume, oltre che realizzato nella tradizionale versione a stampa, è pubblicato in formato PDF, e-pub e mobi in open access ed è scaricabile dall’archivio istituzionale dell’ateneo attraverso il link: http://www.openstarts.units.it/dspace/handle/10077/9483. Arricchito da un vastissimo apparato iconografico, il libro si rivolge non solo al pubblico degli studiosi o degli studenti di storia e scienze sociali, ma anche alla curiosità dei lettori non specialisti.

Umanità in mostra. Esposizioni etniche e invenzioni esotiche in Italia (1880-1940) [Humans on Exhibition. Ethnic expositions and Exotic Inventions in Italy (1880-1940)]

ABBATTISTA, GUIDO
2013

Abstract

The so-called "human zoos" represented an incredibly widespread and extremely popular phenomenon in 19th-early 20th century Europe, at the age of the great national, international and universal exhibitions, of which they were a recurrent and a nearly constant element. The "human zoos" were brutish forms of public exhibitions of specimens of "savage" (mostly African) humans purposely imported as exotic animals from overseas by specialised merchants and entrepreneurs and hosted in "indigenous villages" very carefully and minutely reproduced within the exhibition areas. Such public displays - true ethno-anthropological shows in which the exotic actors were supposed to "play" their native daily habits, craftsmanship, arts, dances, songs and religious rites - contributed in an important albeit appalling way to Western Europe self-perception as an advanced, modern and "civilised" society and culture, to be efficaciously contrasted with primitive or just diverse forms of human ways of living. The expanding, aggressively militarist, imperialist and colonising West could proudly look at itself in the mirror offered by the spectacle of a human alterity exhibited in its most demeaning forms; and in that contrast it could find a clear confirmation of the importance of its civilising mission in the world. Several recent books have explored this phenomenon in the social and cultural history of many West-European and American countries: Great Britain, France, Germany, Spain, Switzerland, Denmark, the United States. This book for the first time investigates the great variety of living human public exhibitions in 19th-20th century Italy, between the liberal era and Fascism. It connects these examples of public exhibitions to an ancient tradition of triumphs and freak shows and underlines the close relationships with colonial politics and ideology, with the development of anthropology and the medical sciences as academic disciplines in Italy and with catholic missionary activities in Africa, the Near East and South America. In so doing this book suggests the need to enlarge the very notion of "human zoos", which aptly defines a particularly brutal, even if very common form of living human exhibition, but which cannot be applied to other, themselves very widespread aspects of human shows, such as ethnic theatre, missionary exhibitions and colonial-imperial exhibitions based not so much on the public show of a degraded savagery, but on the apology of the civilising capacity of colonial and imperial institutions. In so doing, this book offers an original insight into Italian public opinion and sensibilities in matters of human varieties, race, civilization, globalization, modernity and the non-European world; and it tries to assess, in comparison with other European cases, the specifities of Italian attitudes toward human ethnic diversities and colonialism. The book is enriched by a very large section of "Illustrations" reproducing original and often previously unpublished images and archive documents; and it is closed by a wide, 50 pages bibliography. Italiano: Le cosiddette “esposizioni umane” (o, più crudamente, “zoo umani”) hanno costituito un fenomeno sociale e culturale a vastissima diffusione europea e nordamericana tra Ottocento e Novecento. Attraverso di esse i temi della razza, della diversità umana, delle società selvagge, del colonialismo, della civiltà e del progresso sono entrati a far parte dell’universo visivo del pubblico occidentale, soprattutto quello che a milioni affollò le grandi esposizioni internazionali e universali che delle “esposizioni umane” furono lo scenario abituale. Umanità in mostra. Esposizioni etniche e invenzioni esotiche in Italia (1880-1940) è il titolo del libro su questo argomento appena pubblicato da Guido Abbattista con EUT-Edizioni Università di Trieste. Storia dell’antropologia e della medicina, politica coloniale, opinione pubblica, percezione popolare e narrazione dell’alterità umana, attività di evangelizzazione, spettacoli pubblici, teatro etnico: sono questi gli ambiti tematici all’interno dei quali la ricerca si snoda percorrendo i decenni compresi tra l’avvio del colonialismo italiano in Africa e il repentino dissolvimento dell’inganno imperiale con la Seconda Guerra Mondiale. Ne deriva una profonda rilettura del concetto stesso di “zoo umani”, la cui insufficienza è dimostrata riconnettendo le esposizioni umane a una grande varietà di pratiche pubbliche risalenti fino all’antichità romana. Frutto di una ricerca decennale in archivi e biblioteche di tutta Italia, lo studio scaturisce dalla partecipazione dell’autore a progetti di ricerca internazionali, grazie ai quali il tema delle “esposizioni umane” è stato ampiamente indagato in tutti i paesi dell’Occidente. Il volume, oltre che realizzato nella tradizionale versione a stampa, è pubblicato in formato PDF, e-pub e mobi in open access ed è scaricabile dall’archivio istituzionale dell’ateneo attraverso il link: http://www.openstarts.units.it/dspace/handle/10077/9483. Arricchito da un vastissimo apparato iconografico, il libro si rivolge non solo al pubblico degli studiosi o degli studenti di storia e scienze sociali, ma anche alla curiosità dei lettori non specialisti.
9788883035302
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://hdl.handle.net/11368/2736293
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