Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder with significant effects on socio-emotional and academic functioning. Children and teenagers with ADHD have emotional and motivational difficulties that affect self-esteem and relationships with peers and adults. The typical lack of self control and difficulties to stay on track, as well as deficiencies in executive functions can lead to a negative impact at school. This study aimed to investigate the relationship between children with ADHD and academic success, investigating the factors with potential negative effects on academic achievement. The observational study involved a clinical group (30 individuals) and a control group (60 individuals), aged between 11 and 14 years. The results show that self-esteem of ADHD population remains at a lower level compared to that of healty controls, despite some improvement with age. The attributive style of these children is more oriented towards a confirmation of the external locus of control in comparison with the controls, which give priority instead to internal attributions. Thus it is clear that it is necessary to promptly support self-esteem and improve the attributive system of internalized ADHD transforming these risk mediators into protective factors, in order to help affected children to gain more adaptive and successful emotional, social and academic experiences.

L’ADHD, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, indica un disturbo del neurosviluppo che si presenta precocemente e con pesanti ricadute nel funzionamento individuale, socio-emozionale ed accademico. I bambini e ragazzi con Deficit di Attenzione Iperattività/Impulsività presentano difficoltà emotive e motivazionali che influiscono sulla stima di sé e incidono nelle relazioni con i pari e gli adulti. Le problematicità dovute a deficit di autoregolazione, alla scarsa persistenza dello sforzo, a carenze nelle funzioni esecutive li conducono a incontrare grandi difficoltà e insuccessi in contesto scolastico. Il presente studio si è proposto di ricercare la relazione tra bambini e ragazzi con ADHD e successo scolastico, indagando i possibili fattori associati al disturbo che s’ipotizzano protettivi, e quelli potenzialmente controproducenti per il successo accademico. Lo studio osservazionale si è avvalso di un gruppo clinico (30 individui) ed un gruppo di controllo (60 individui), di età compresa tra gli 11 e i 14 anni. I risultati hanno mostrato che nei soggetti con ADHD l’autostima –pur migliorando con l’età- si mantiene in condizione di svantaggio rispetto ai coetanei. Lo stile attributivo di questi ragazzi si conferma più orientato verso un locus of control esterno nel confronto con i controlli, che danno invece priorità alle attribuzioni interne. Emerge quindi la necessità di intervenire in modo precoce per sostenere l’autostima e implementare il sistema attributivo internalizzato degli ADHD, trasformando questi mediatori di rischio in fattori protettivi, al fine di aiutarli a vivere in modo più adattivo e con maggiore successo le esperienze emotive, sociali e accademiche.

ADHD e successo scolastico: mediatori del rischio e fattori protettivi / DI BARBORA, Eugenia. - (2017 Mar 27).

ADHD e successo scolastico: mediatori del rischio e fattori protettivi

DI BARBORA, EUGENIA
2017-03-27

Abstract

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder with significant effects on socio-emotional and academic functioning. Children and teenagers with ADHD have emotional and motivational difficulties that affect self-esteem and relationships with peers and adults. The typical lack of self control and difficulties to stay on track, as well as deficiencies in executive functions can lead to a negative impact at school. This study aimed to investigate the relationship between children with ADHD and academic success, investigating the factors with potential negative effects on academic achievement. The observational study involved a clinical group (30 individuals) and a control group (60 individuals), aged between 11 and 14 years. The results show that self-esteem of ADHD population remains at a lower level compared to that of healty controls, despite some improvement with age. The attributive style of these children is more oriented towards a confirmation of the external locus of control in comparison with the controls, which give priority instead to internal attributions. Thus it is clear that it is necessary to promptly support self-esteem and improve the attributive system of internalized ADHD transforming these risk mediators into protective factors, in order to help affected children to gain more adaptive and successful emotional, social and academic experiences.
27-mar-2017
SKABAR, ALDO
SCHERIANI, CINZIA
29
2015/2016
Settore MED/38 - Pediatria Generale e Specialistica
Università degli Studi di Trieste
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI E. Di BARBORA marzo 2017.compressed.pdf

accesso aperto

Descrizione: tesi di dottorato
Dimensione 14.43 MB
Formato Adobe PDF
14.43 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11368/2908124
 Avviso

Registrazione in corso di verifica.
La registrazione di questo prodotto non è ancora stata validata in ArTS.

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact