This paper assesses Kant’s ideas on character, as exposed in the Critique of pure reason and in Pragmatic Anthropology. The main issue raised by the modern concept of character concerns its disputed mutability: do people inherit an unchangeable character, or can education and circumstances influence it significantly? Kant’s answer is a highly complex one. He deals indeed with the concept from both a metaphysical and an anthropological point of view. Metaphysically, character accounts for the regularity of any causal action, which would otherwise be random and unpredictable. This holds for intelligible causes and for phenomenal ones as well. Anthropologically, character is neither merely inherited, nor effectively influenced by education. Rather, moral character is forged by a sudden revolution. Studying the empirical side of the human character, whose freedom is taken from granted, anthropology addresses the empirical research on human beings to a pragmatic scope. ABSTRACT IN ITALIANO Il presente lavoro considera le tesi kantiane sul carattere esposte nella prima Critica e nell’Antropologia pragmatica. Il problema filosofico principale sollevato dal concetto di carattere è quello della sua controversa mutabilità: noi ereditiamo un carattere invariabile, oppure l’educazione o altri fattori possono influenzarlo? La risposta di Kant, altamente complessa, coinvolge la metafisica e l’antropologia. La prima afferma che il carattere è la regola dell’azione causale, che altrimenti sarebbe casuale e imprevedibile. La seconda stabilisce che il carattere non è né ereditario e immutabile, né influenzabile dall’educazione. Kant pensa invece a una improvvisa rivoluzione che conduce alla formazione del carattere morale. Grazie allo studio del carattere empirico dell’uomo, considerato senz’altro come essere libero, l’antropologia indirizza pragmaticamente la ricerca al miglioramento dell’essere umano, dal singolo alla specie

Metafisica e antropologia nella dottrina kantiana del carattere

Martinelli
2018-01-01

Abstract

This paper assesses Kant’s ideas on character, as exposed in the Critique of pure reason and in Pragmatic Anthropology. The main issue raised by the modern concept of character concerns its disputed mutability: do people inherit an unchangeable character, or can education and circumstances influence it significantly? Kant’s answer is a highly complex one. He deals indeed with the concept from both a metaphysical and an anthropological point of view. Metaphysically, character accounts for the regularity of any causal action, which would otherwise be random and unpredictable. This holds for intelligible causes and for phenomenal ones as well. Anthropologically, character is neither merely inherited, nor effectively influenced by education. Rather, moral character is forged by a sudden revolution. Studying the empirical side of the human character, whose freedom is taken from granted, anthropology addresses the empirical research on human beings to a pragmatic scope. ABSTRACT IN ITALIANO Il presente lavoro considera le tesi kantiane sul carattere esposte nella prima Critica e nell’Antropologia pragmatica. Il problema filosofico principale sollevato dal concetto di carattere è quello della sua controversa mutabilità: noi ereditiamo un carattere invariabile, oppure l’educazione o altri fattori possono influenzarlo? La risposta di Kant, altamente complessa, coinvolge la metafisica e l’antropologia. La prima afferma che il carattere è la regola dell’azione causale, che altrimenti sarebbe casuale e imprevedibile. La seconda stabilisce che il carattere non è né ereditario e immutabile, né influenzabile dall’educazione. Kant pensa invece a una improvvisa rivoluzione che conduce alla formazione del carattere morale. Grazie allo studio del carattere empirico dell’uomo, considerato senz’altro come essere libero, l’antropologia indirizza pragmaticamente la ricerca al miglioramento dell’essere umano, dal singolo alla specie
2018
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