The impact on the environment due to the cruise sector has been continuously increasing in recent years, following the trend of the entire sector. Increasingly large and small-town-like floating ships operate repeatedly in confined areas and locally increase pollutant emissions and waste generation. The current approach, which consists of separate collection and incineration or dumping at sea of treated waste is not sufficient to guarantee the sustainability required now in every sector. This study exposes an integrated management system of the entire waste chain: first of all, it provides the reduction of waste that can be avoided, like paper and glass, and then analyzes the possible methods of exploitation and energy recovery for the remaining ones. Once the technical feasibility has been verified, the results obtained highlight the achievable fuel savings and the reduction in emissions of CO2, as well as an initial estimate of the implementation costs in order to favor future investment choices.

L'impatto sull'ambiente legato al settore crocieristico è in continua ascesa negli ultimi anni, seguendo il trend dell'intero comparto. Navi sempre più grandi e simili a piccole città galleggianti operano ripetutamente in aree limitate, aumentando localmente le emissioni di inquinanti e la produzione dei rifiuti. L'attuale approccio di raccolta differenziata, incenerimento o scarico a mare dei rifiuti trattati non è sufficiente a garantire la sostenibilità richiesta ormai in ogni settore. Lo studio qui proposto espone un sistema integrato di gestione dell'intera filiera dei rifiuti, prevedendo in prima battuta la riduzione della produzione di quelli eliminabili per poi analizzare i possibili metodi di sfruttamento e recupero energetico per quelli restanti. Una volta verificata la fattibilità tecnica, i risultati ottenuti evidenziano i risparmi di combustibile conseguibili e la riduzione delle emissioni di CO2, oltre ad una prima stima dei costi di implementazione in grado di favorire le future scelte di investimento.

IL "SERVIZIO RIFIUTI" A BORDO DELLE NAVI DA CROCIERA: GESTIONE E SFRUTTAMENTO DELLE RISORSE / Toneatti, Luca. - (2022 Feb 17).

IL "SERVIZIO RIFIUTI" A BORDO DELLE NAVI DA CROCIERA: GESTIONE E SFRUTTAMENTO DELLE RISORSE

TONEATTI, LUCA
2022-02-17

Abstract

The impact on the environment due to the cruise sector has been continuously increasing in recent years, following the trend of the entire sector. Increasingly large and small-town-like floating ships operate repeatedly in confined areas and locally increase pollutant emissions and waste generation. The current approach, which consists of separate collection and incineration or dumping at sea of treated waste is not sufficient to guarantee the sustainability required now in every sector. This study exposes an integrated management system of the entire waste chain: first of all, it provides the reduction of waste that can be avoided, like paper and glass, and then analyzes the possible methods of exploitation and energy recovery for the remaining ones. Once the technical feasibility has been verified, the results obtained highlight the achievable fuel savings and the reduction in emissions of CO2, as well as an initial estimate of the implementation costs in order to favor future investment choices.
17-feb-2022
POZZETTO, DARIO
TACCANI, RODOLFO
34
2020/2021
Settore ING-IND/17 - Impianti Industriali Meccanici
Università degli Studi di Trieste
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Descrizione: IL "SERVIZIO RIFIUTI" A BORDO DELLE NAVI DA CROCIERA: GESTIONE E SFRUTTAMETNTO DELLE RISORSE
Tipologia: Tesi di dottorato
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11368/3010836
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